Biceps curl

Wil jij je biceps aansterken?

In dit geval is de biceps curl een uitstekende oefening. De naam biceps curl is afkomstig van de spier in de bovenarm die je met deze oefening traint. Er zijn veel verschillende varianten van deze oefening. Wanneer iemand het over de biceps curl heeft, worden hier in de meeste gevallen dumbbell curls mee bedoeld. Met deze oefening train je voornamelijk de biceps, maar ook je triceps worden belast. Voor veel mensen is dit de oefening waarmee ze beginnen met fitnessen. De oefening is namelijk vrij gemakkelijk aan te leren. De oefening kan zowel zittend als staand uitgevoerd worden.

Let tijdens het uitvoeren van de biceps curl altijd goed op dat je een gewicht gebruikt dat niet te zwaar is. Er zijn veel mensen die zoveel mogelijk willen tillen. Hoe meer gewicht je gebruikt, hoe effectiever de oefening is, is in dit geval vaak de denkwijze. Echter, blijkt dit in de praktijk vaak anders. Wanneer je meer gewicht gebruikt dan je aankunt, zul je gaan compenseren met je rug. Dit is erg slecht en kan er zelfs toe leiden dat je een blessure oploopt. Kies daarom altijd voor een veilig gewicht. Pas wanneer je de oefening met regelmaat foutloos kunt uitvoeren en duidelijk meer gewicht aan kunt, is het aan te raden om een hoger gewicht te nemen.

Welke spieren train je voornamelijk met de biceps crul

1. M. Biceps brachii
2. M. Brachioradialis

Hoe voer je de biceps curl uit?

Er zijn verschillende varianten van de biceps curl. De meest bekende variant is de dumbbell curl. Hieronder lees je hoe je deze oefening uitvoert.

1. Ga rechtop staan of ga op de fitnessbank zitten.
2. Pak de dumbbells met het gewenste gewicht en laat je handpalmen naar je lichaam toe wijzen.
3. Breng je onderarm richting je bicep en knijp je bicep vervolgens samen.
4. Je kunt je de dumbbells vervolgens weer rustig laten zakken.

Laat de dumbbells altijd rustig genoeg zakken, op deze manier is de oefening net iets lastiger. Je traint de spieren hierdoor beter. De kans op blessures is veel groter als je geen weerstand meer biedt aan de dumbbells. De kans is in dit geval namelijk groot dat je de armen overstrekt.

Je lichaam aansterken?

Heb je vaak last van bepaalde blessures en is dit de reden dat jij je lichaam wilt aansterken door middel van de biceps curl? In dit geval is het een goed idee om een fysiotherapie te bezoeken. De specialist kan een effectief plan voor je opstellen, waardoor je zeker kunt zijn van een goede behandeling. Dit is beter dan wanneer je zelf actie onderneemt. In sommige gevallen kan het namelijk slecht zijn om een gevoelige spier of gewricht te overbelasten. Een fysiotherapeut kan beslissen wat voor oefeningen je het beste kunt uitvoeren en hoeveel rust je lichaam nodig hebt. Hierdoor is de kans groot dat je blessures snel zullen herstellen en dat de betreffende spier aansterkt. Maak een afspraak bij een van onze praktijken indien je zeker wilt zijn van een effectieve behandeling. Bij Fysiotherapie4all kun je zeker zijn van een zo effectief mogelijke behandeling.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 800 reviews

Anoniem

  5 / 5

24-06-22

Had het het gevoel dat de therapeut precies begreep wat er aan de hand was en het resultaat was er ook naar.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Snel afspraak gemaakt, goede en juiste uitleg

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Duidelijkheid, directheid en deskundigheid van Bram. Geen nonsens en hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij doet.

Lees meer