Darmen en pijnklachten

Fysiologie van de darm

In deze video wordt door Kitty Wolf uitgelegd hoe de darmflora, in Jip en Janneke-taal, wordt opgebouwd. Het zit natuurlijk complexer in elkaar, maar aan de hand van dit filmpje krijg je wel inzichten waarom het zo belangrijk is om je darmen, bloed, lichaam te reinigen. Het reinigen kan een hele belangrijke stap zijn in het oplossen van veel lichamelijke klachten, kwalen, chronische aandoeningen.

Hoe wordt nu de darmflora gebouwd

Als je geboren wordt, dan komen de lichaamseigen bacteriën van jouw moeder via het geboortekanaal via jouw mond jouw lichaam in. De eerste bacteriën eten de zuurstof weg, de zogenoemde enterococcen en e.coli. Zij maken een bedding voor de lactobacillen, bifidobacterien en bacterioïdes. Deze 3 grote groep bacteriën leven in een zuurstofvrije omgeving. Die eerste twee eten de zuurstof weg die door de darmwand vanuit het bloedvat je darmen in willen komen. Je darm is een spier dus die zuurstof nodig heeft om te bewegen. Maar zodra de zuurstof door de darmen heen wil, dan eten de enterococcen en e.coli de zuurstof weg.

Aan de binnenkant van de darmwand zit een slijmlaag. Deze slijmlaag bestaat uit M-cellen (mucosa = slijm). De M-cellen zitten aan elkaar vast met een soort elastiekjes, tight junctions. Tussen de cellen zit een soort voegruimte. Wanneer, door welke oorzaak dan ook, de elastiekjes kapot gaan, dan kunnen verkeerde bacteriën door de slijmlaag heen in de onderliggende laag komen, de submucosa. Jouw lichaam vindt dat niet prettig en maakt een vuurtje aan om dat op te ruimen en dat is een kleine ontsteking. Ontstekingen moet je niet willen hebben in je lichaam. Daardoor ontstaan er op lange termijn ziektes. Dus de oplossing voor heel veel pijnen is het opruimen van ontstekingen.

Wat kun je doen om de darmfunctie te verbeteren?

Mijn visie is dat er heel veel wegen naar Rome leiden en jij zoekt een weg die bij jou past. Eén van de wegen die je kunt bewandelen is zorgen dat de vuilnisemmer van je lichaam schoon wordt (je darm) en dat je de flora weer voedt met voeding en goede bacteriën (probiotica en dat 3x per jaar wisselen van soort) en dat je de slijmlaag met M-cellen weer herstelt.
Niet alleen moeten we de darm van binnen aanpakken, maar ook kunnen we de darmflora verbeteren door voldoende water te drinken, te bewegen, slapen, stress en emotie reductie en zorgen voor een goede ademhaling. Een goede natuurgeneeskundige of de Pijn Rest Methode kan je hierin goed ondersteunen.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 804 reviews

Anoniem

  5 / 5

30-06-22

Zeer deskundig en vriendelijk. Duidelijke uitleg.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

29-06-22

Zeer goede en vakkundige behandelingen Vriendelijk en meegaand

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

29-06-22

Vriendelijk en goede uitleg en werd goed behandeld

Lees meer