Soja

Omdat ik aanraad koeienmelk helemaal uit je dieet te schrappen, vragen veel mensen hoe ze dat dan moeten vervangen. Ze vragen me vaak naar sojamelk. Helaas geloven veel mensen dat soja en sojaproducten wondervoedingsmiddelen zijn, maar ik durf te stellen dat sojamelk nog ongezonder is dan conventionele koeienmelk. Veel van de “gezondheidsclaims” die door de soja-industrie worden gedaan zijn niets meer dan marketingtactieken om de consument – jij en ik dus – ons geld uit te laten geven aan sojaproducten. De kleine sojaboon is een geldmachine; de retailverkopen stegen tussen 1992 en 2002 van $0.852 miljard naar $3.2 miljard in Amerika. Om dit te bereiken moest de soja-industrie er veel mensen van overtuigen dat soja goed is en veel zaken die het tegendeel bewezen onderdrukken. Helaas zijn hiervan al veel vegetariërs intussen de dupe geworden. Zij gebruikten soja lange tijd als een vervanging voor vlees en lijden nu aan een lange lijst van gezondheidsklachten, waaronder voortplantingsproblemen of hypothyreoidie (Daniel 2005). In dit hoofdstuk leg ik uit waarom je soja moet vermijden.

Schrap koeienmelk uit je dieet!

Geschiedenis

De sojaboon is een olierijke Aziatische peulvrucht (boon) die in harige groene doppen groeit. Van origine werden sojabonen in Azië verbouwd als een groene mest – een gewas dat onder de grond werd geploegd om deze te verrijken tussen het planten van gewassen in. De Chinezen merkten dat sojaconsumptie leidde tot spijsverteringsproblemen, een opgeblazen gevoel en gasvorming. Soja werd pas geconsumeerd toen men fermentatiemethoden ontwikkelde waarmee deze problemen werden verholpen.

Gefermenteerde producten zoals miso, tempé, natto, shoyu (soja saus) en tamari kun je het best maar af en toe eten. Fermentatie deactiveert enkele van de antivoedingsstoffen in soja die voor spijsverteringsproblemen en mineraalverlies in de botten zorgen. De meerderheid van de sojaproducten die in de Verenigde Staten verkocht worden zijn echter niet gefermenteerd, dus de gifstoffen die er van nature in voorkomen zijn nog aanwezig. Ongefermenteerde sojaproducten worden ook bewerkt op een manier die ervoor zorgt dat de eiwitten beschadigen en de hoeveelheid carcinogenen (kankerverwekkende stoffen) stijgt (Bron: Daniel 2005, 156).

Sommige mensen voeren aan dat Aziaten al duizenden jaren soja eten en veel minder vaak kanker krijgen dan Amerikanen, en het kan heel goed zijn dat een kleine hoeveelheid natuurlijk gefermenteerde soja in het gemiddelde Aziatische dieet (9.3-36 gram [2-4 theelepels] soja per dag als kruiderij) een beschermende werking heeft. Helaas hebben Amerikanen dit gegeven niet goed toegepast en er extreem bewerkte, ongefermenteerde sojaproducten van slechte kwaliteit (zoals tofu – een kopje tofu weegt 252 gram) van gemaakt. Veel Amerikanen eten meerdere kopjes sojaproducten per dag.

Sojaproducten

In het Westen wordt de sojaboon vooral gebruikt als sojaboonolie, die in veel producten zit en wordt vermeld als plantaardige olie, margarine of bakvet. De soja-eiwitten die overblijven na het bewerken van de soja werden veelal aan vee gevoerd – aan kip en recentelijk ook aan gekweekte vis.

Het probleem is dat dieren maar een beperkte hoeveelheid soja kunnen eten voordat ze last krijgen van voortplantingsproblemen en andere aandoeningen. Dus begon de soja-industrie dit overschot aan afval van de sojaboonolie productie aan mensen te verkopen.

Als product van de industriële revolutie gaf soja voedseltechneuten een kans om een goedkoop alternatief voor vlees te ontwikkelen. De ongezondste moderne sojaproducten worden geproduceerd door middel van een high-tech proces. Voorbeelden zijn sojaworsten, sojaburgers, kip-achtige sojaburgers, verpakte sojamelk, proteïnepoeders, sportrepen, groenteburgers, pasta met weinig koolhydraten en chili’s en verder nog ontelbare soorten voedsel waar geïsoleerd soja eiwit, geconcentreerd soja eiwit en getexturiseerd plantaardig eiwit in zit.

Soja Isoflavonen

Hormonale Gevolgen

In bijna alle sojaproducten die je kunt krijgen zitten phyto-oestrogenen (plantaardige oestrogenen), beter bekend als isoflavonen (Daniel 2005, 11 en 336). Er is aangetoond dat isoflavonen de testosteronwaarden in ratten, apen en andere dieren doen dalen. In volwassenen kan sojaconsumptie ervoor zorgen dat de normale hormoonwaarden verstoord raken, wat invloed heeft op het voortplantingssysteem bij vrouwen (waardoor ze zwaarder gaan menstrueren, meer last van kramp krijgen en zelfs onvruchtbaar kunnen worden) en het testosteronniveau bij mannen verlaagt (waardoor het libido en het aantal zaadcellen verminderen). Sterker nog, een Japans fabeltje vertelt dat vrouwen hun ontrouwe mannen als straf een hoop tofu voerden!

De effecten van soja zijn niet om te lachen, vooral als het gaat om de gezondheid en ontwikkeling van kleine kinderen die een sojaformule (baby-melk) te eten krijgen. Kleine kinderen zijn ontzettend vatbaar voor de gevolgen van soja omdat het grootste gedeelte, zo niet hun hele, dieet uit formule bestaat. Cijfers van de Zwitserse Federale Gezondheidsdienst laten zien dat een kind dat sojaformule eet elke dag een hoeveelheid oestrogeen binnenkrijgt die gelijk is aan het verorberen van 3-5 anticonceptiepillen (Daniel 2005, 331)! Dat is voor iedereen heel veel oestrogeen, maar deze hoeveelheid is nog veel gevaarlijker voor kinderen wiens ontwikkeling afhankelijk is van de juiste hormonen op de juiste plek op het juiste moment. Bij jongens kan het begin van de puberteit later vallen en kinderartsen rapporteren steeds vaker gevallen van vrouwelijke jongens die de pubertijd ingaan met borsten en minuscule penissen (Daniel 2005, 370). Bij meisjes kan het begin van de pubertijd juist eerder vallen en kunnen er later voortplantingsproblemen ontstaan.

Gevolgen voor de Schildklier

Soja isoflavonen beschadigen bij zowel volwassenen als kinderen die elke dag veel soja eiwitten consumeren (bijvoorbeeld uit sojamelk en sportrepen met veel eiwitten waar geïsoleerde soja eiwitten in zitten – de meest geconcentreerde vorm van soja waar alle isoflavonen en phyto-oestrogenen nog in zitten) meer dan alleen het voortplantingssysteem. Zij hebben vaak last van vermoeidheid, weinig energie, depressie, haarverlies, slechte huid, toename in gewicht en een verminderde zin in seks – allemaal symptomen van een slecht functionerende schildklier (Daniel 2005, 329). Als deze mensen getest worden op hypthyreoidie (een storing van de schildklierfunctie) is de uitkomst bijna altijd positief.

Actieplan

  • Haal alles dat geïsoleerd soja eiwit, geconcentreerd soja eiwit, getexturiseerd plantaardig eiwit of soja (sojaboon) olie bevat uit je keukenkastje. Voorbeelden zijn verpakte sportrepen, crackers, groenteburgers en andere vegetarische producten.
  • Als je al lange tijd soja eet, laat je schildklier dan controleren. Als je aan hypthyreoidie leidt dan kan het schrappen van soja uit je dieet een positief effect op je conditie hebben.
Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 802 reviews

Anoniem

  5 / 5

29-06-22

Zeer goede en vakkundige behandelingen Vriendelijk en meegaand

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

29-06-22

Vriendelijk en goede uitleg en werd goed behandeld

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

24-06-22

Had het het gevoel dat de therapeut precies begreep wat er aan de hand was en het resultaat was er ook naar.

Lees meer