Bicycle

Wie de rompstabiliteit wil verbeteren of revalideert en met name de schuine buikspieren wil trainen, dan is de bicycle oefening een mooie aanvulling. Deze oefening kun je ook thuis prima uitvoeren en geldt als zwaar. Het is wel belangrijk dat de oefening steeds goed uitgevoerd wordt. Wanneer deze oefening te zwaar is kun je beter starten met de ‘heel slide’ oefening. Onze gespecialiseerde fysiotherapeuten helpen je graag de oefening tot in de perfectie te beheersen.

Bekijk hier de bicycle oefening

Werk aan de rompstabiliteit en de schuine buikspieren met de bicycle

Wie wil werken aan de rompstabiliteit – goed voor onder meer de onderrug en de hamstrings- die doet de bicycle, een oefening voor de schuine buikspieren. Door de oefening goed uit te voeren train je de corespieren vanwege de spanning die er op je buik is gedurende de oefening. Deze oefening kan zowel preventief als tijdens een revalidatie na een blessure uitgevoerd worden.

Tijdens de oefening steeds druk op de schuine buikspieren

Idealiter werk je de bicycle af op een fitnessmatje. Ga op dat matje liggen en houd je onderrug plat tegen de grond gedrukt. Dit kun je realiseren door je buikspieren aan te spannen en je bekken te kantelen. Vervolgens leg je de handen achter je hoofd, of tik je je oren aan. Let wel op dat je de nek niet belast. In deze houding til je de schouders op en maak je een basis buikspieroefening. Vervolgens houd je de benen gestrekt en til je de voeten tot ongeveer tien centimeter van de grond af; nu zit je in de startpositie en voel je al behoorlijk wat druk opkomen op je buikspieren. Vervolgens breng je tegelijk in de bekende fietsbeweging, de linkerknie in de richting van de rechterelleboog toe. Draai wel je bovenlichaam goed door, ondertussen kijk je naar de linkerkant. Raak met de rechterelleboog de linkerknie aan en keer terug in de startpositie. Als het goed is voel je tijdens de oefening steeds druk in en op je schuine buikspieren.

Draai tijdens de oefeningen steeds goed door

Ben je teruggekeerd in je startpositie, dan adem je in en doe je de oefening de andere kant op. Start je de andere kant op, dan adem je uit. In de beginfase herhaal je de bicycle tien keer aan beide kanten. Gaat het je steeds gemakkelijker af, doe de oefening dan een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 45 tellen of een minuut. De bicycle kan snel of langzaam uitgevoerd worden. Belangrijk is om bij de herhalingen steeds goed doordraait om zo steeds de druk op de schuine buikspieren te houden.

Ter preventie of tijdens de revalidatie

We leren je de oefening aan ter preventie van bijvoorbeeld rugklachten of heupklachten of als je in een revalidatieproces zit. Daarnaast kun je bij ons terecht voor algemene fysiotherapie, medische fitness, sport fysiotherapie, dry needling, shockwave, geriatrie therapie en medische fitness. Maak via deze website snel een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten. Je vind onze specialisten in onze vestigingen door heel Nederland. Op onze website kun je tot een afspraak al meer informatie vinden over oefeningen en aandoeningen en stel je op het forum een vraag. Check ook onze sociale media kanalen en blijf zo op de hoogte van actuele zaken.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 800 reviews

Anoniem

  5 / 5

24-06-22

Had het het gevoel dat de therapeut precies begreep wat er aan de hand was en het resultaat was er ook naar.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Snel afspraak gemaakt, goede en juiste uitleg

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Duidelijkheid, directheid en deskundigheid van Bram. Geen nonsens en hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij doet.

Lees meer