Triceps extensie

De tricep is een belangrijke spier in de bovenarm. Er zijn verschillende oefeningen waarmee je de tricep aan kunt sterken. Een van de meest bekende oefeningen waarmee je deze spier kunt trainen is de triceps extensie. Je hebt verschillende varianten van deze oefening. De variant die je kiest kan een groot verschil maken. Hieronder lees je hoe je de triceps extensie staand uit kunt voeren.

Triceps extension of tricpes dip?

1. Pak een dumbbell van het juiste gewicht en ga rechtop staan.
2. Kies een arm waarmee je de oefening als eerst uitvoert.
3. Zak een klein beetje door je knieën, zodat je benen niet langer gestrekt zijn.
4. Span je buik gedurende de oefening goed aan.
5. Doe de arm waarmee je begint omhoog en houd deze gestrekt.
6. Vervolgens buig je de onderarm en laat je de dumbbell achter je hoofd zakken.
7. Strek de arm weer en herhaal de oefening zo vaak als nodig.
8. Herhaal de oefening voor je andere arm.

Welke spieren train je bij de triceps extensie?

Waar moet je op letten bij de triceps extension uitvoering?

Ben je van plan om je triceps te trainen met gewichten door middel van de triceps extensie? In dit geval is het belangrijk dat je de oefening correct uitvoert. Voor iedere fitnessoefening geldt dat de vorm erg belangrijk is. Wanneer je een oefening verkeerd uitvoert, kunnen er blessures ontstaan. Omdat je het gewicht boven je hoofd houdt, kan er veel spanning op de onderrug komen te staan. Om deze reden is het belangrijk dat je de buikspieren goed aanspant. Indien je dit lastig vindt, is de lying triceps extension in veel gevallen een betere oefening.

Kies nooit voor een gewicht dat té hoog is. Het is beter voor je spieren om de oefening correct uit te voeren met een gewicht dat net iets lager is. Wanneer je een te hoog gewicht gebruikt, zul je namelijk met andere spieren gaan compenseren. Bovendien neem je hierdoor een verkeerde lichaamshouding aan tijdens de oefening. Het risico op blessures is op deze manier veel groter. De uitvoering van de oefening blijft daarom erg belangrijk.

triceps extensie oefening

Wil je de kans op blessures verminderen?

Heb je regelmatig last van blessures en heb je daarom besloten om je spieren aan te sterken. In dit geval is de triceps extensie een uitstekende oefening voor je triceps. Het is echter niet verstandig om zomaar te gaan trainen als je op dit moment een blessure hebt. De kans is namelijk groot dat je de geblesseerde spier te veel belast. Wil je de blessure verhelpen of wil je de kans op toekomstige blessures verminderen? In dit geval is het aan te raden om eerst een specialist om advies te vragen.

Bij Fysiotherapie4all kunnen we je helpen om je lichaam aan te sterken. In het geval van een blessure of andere lichamelijke klacht, kunnen we een schema met oefeningen bedenken. Je kunt er op deze manier zeker van zijn dat je herstel zo soepel mogelijk verloopt. Heb je nog vragen over een bepaalde klacht? In dit geval kun je het beste een afspraak maken bij een van onze praktijken. In de tussentijd kun je gebruik maken van ons online platform, hier vind je veel informatie.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 800 reviews

Anoniem

  5 / 5

24-06-22

Had het het gevoel dat de therapeut precies begreep wat er aan de hand was en het resultaat was er ook naar.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Snel afspraak gemaakt, goede en juiste uitleg

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Duidelijkheid, directheid en deskundigheid van Bram. Geen nonsens en hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij doet.

Lees meer