Benchpress (bankdrukken)

Fysiotherapie is veel meer dan behandelen alleen. Het is ook zelf aan de slag, want de specialisten leren je oefeningen die of een preventieve werking hebben of moeten helpen bij het herstel van bepaalde kwetsuren.

Wat is een benchpress precies?

Benchpress is een van de meest bekende oefeningen bij weerstandstrainingen. Bankdrukken is een oefening waarbij je op een speciale bank ligt en een oefening uitvoert waarbij een bepaalde weerstand (gewicht) overwonnen moet worden. In goed Nederlands wordt benchpress ook wel bankdrukken genoemd. Benchpress wordt vaak toegepast bij fitness training, bodybuilding, powerlifting en krachttraining en geldt als een van de meest bekende oefeningen bij weerstandstrainingen. Met name de borst- en triceps worden met benchpress het meest getraind en belast. Benchpress kan tijdens geïsoleerde oefeningen. Zo worden meer spieren belast.

Variaties om je borstspieren te trainen

Benchpress is perfecte training voor met name de borstspier

Benchpress is de perfecte training voor met name de borstspier, ook wel pectoralis major genoemd. Bij bankdrukken kunnen diverse technieken toegepast worden: voor de opbouw van kracht of voor het optimaal aanspannen van de borstspier. Uiteraard zal een van onze gekwalificeerde medewerkers je helpen hoe je deze oefening het best uit kunt voeren. Het is belangrijk dat de benchpress op de juiste manier wordt uitgevoerd. Wanneer je een oefening verkeerd uitvoert, kunnen er namelijk blessures ontstaan. Dit wil je uiteraard voorkomen. Het is daarom aan te raden om de benchpress de eerste keren onder begeleiding uit te voeren. Onze medewerkers weten exact hoe jij de oefening het beste kunt uitvoeren.

Het accent op 3 verschillende delen van de borstspier

Onze borstspieren bestaan uit 3 verschillende delen, namelijk:

1. Het ‘sleutelbeen gedeelte’- claviculaire deel
2. Het ‘borstbeen- en ribgedeelte’- sternale deel
3. Het ‘buikspiergedeelte’- abdominale deel


Welke oefening kunnen we hier dan voor gebruiken?

1. Het claviculaire deel kunnen we trainen middels de: incline benchpress (bankje schuin omhoog)
2. Het sternale deel kunnen we trainen middels de: neutrale benchpress (bankje recht)
3. Het abdominale deel kunnen we trainen middels de: decline benchpress (bankje schuin naar beneden)

Benchpress borstspier 3 delen

Waar moet je op letten bij deze oefening?

  • Zorg dat je de oefening rustig uitvoerd
  • Zak niet te ver in als je al schouderklachten hebt
  • Bouw langzaam de belastbaarheid/ het gewicht op
  • Druk de stang op onderkant borsthoogte recht omhoog

Veel voorkomende klachten bij de benchpress oefening

Wanneer je de oefening niet met beleid en de juiste controle uitvoert kunnen er vervelende blessures ontstaan. De meest voorkomende klachten zijn:

Opbouwen van kracht na blessure of oefening ter preventie

Benchpress is een van de vele oefeningen die we aanbieden in het kader van het opbouwen van kracht na een blessure of ter preventie. Uiteraard word je steeds bijgestaan door een van onze medewerkers bij het op de juiste wijze aanleren van de oefeningen. Door de verschillende oefeningen in het programma regelmatig uit te voeren, wordt je lichaam sterker en voorkom je blessures. Ook wanneer je eerder al een blessure hebt gehad, is het belangrijk om het lichaam aan te sterken. Ook in dit geval is het aan te raden om oefeningen als de benchpress uit te voeren. Het is overigens wél aan te raden om dit eerst goed te bespreken met onze therapeuten. Onze therapeuten weten namelijk wat de beste manier is om zo goed en vlot mogelijk te herstellen.

Maak via de website snel een afspraak met een van de specialisten

Op onze website vind je die vestiging die voor jou dichtbij is en via de website maak je ook snel een afspraak met een van onze specialisten. Ondertussen zoek je al nadere informatie over je klacht op onze website of stel je een vraag in het forum. Ook hier zijn onze specialisten bereid om je te helpen. Check ook onze sociale mediakanalen om steeds op de hoogte te blijven van alles wat met fysiotherapie en revalidatie te maken heeft. Uiteraard moet je de informatie die wij online beschikbaar stellen, niet als vervanging voor een afspraak zien. Het is altijd aan te raden om een afspraak in te plannen als je last hebt van bepaalde klachten.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 800 reviews

Anoniem

  5 / 5

24-06-22

Had het het gevoel dat de therapeut precies begreep wat er aan de hand was en het resultaat was er ook naar.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Snel afspraak gemaakt, goede en juiste uitleg

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Duidelijkheid, directheid en deskundigheid van Bram. Geen nonsens en hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij doet.

Lees meer