Nekklachten

Zoek je een oplossing voor jouw nekklachten? In het onderstaand artikel beantwoorden we alle vragen die je kunt hebben over pijn in de nek. Ook bespreken we de belangrijke oorzaken, symptomen en de behandelmethoden om van je nekklachten af te komen. In het gratis webinar helpen we je met praktische tips. We willen je graag helpen om pijnvrij te worden! Bekijk het artikel of het gratis webinar.

Bekijk webinar

Nekklachten zijn vaak redelijk eenvoudig op te lossen

Heb jij last van jouw nek? Nekklachten zijn zeer vervelend, een veel voorkomend probleem en kunnen verschillende oorzaken hebben. Ook kunnen de symptomen en behandeling van nekklachten erg gevarieerd zijn. Hieronder ontdek jij meer over de soorten, oorzaken, symptomen en behandeling van de nekklachten. Bekijk deze video waarin Maikel Korbmacher uitlegd wat nekklachten zijn en hoe je deze redelijk eenvoudig kunt oplossen. Voorkom dat je klachten chronisch worden.

Welke verschillende soorten nekklachten zijn er?

Er zijn verschillende soorten nekklachten, we bespreken enkele van deze klachten.

KANS

Alle nekklachten vallen doorgaans onder de term KANS, dit is een afkorting voor Klachten aan de Arm, Nek en Schouders. Hieronder kunnen dus onder meer ook klachten aan de pols of elleboog vallen. Met KANS doelt men op klachten waarvoor geen duidelijk ongeval of ziekte is geweest. Voorheen werden deze klachten aangeduid als RSI, maar bij RSI dient er sprake te zijn van een beschadiging. Dit hoeft voor veel nekklachten niet zo te zijn. Deze klachten vallen onder KANS.

Aspecifiek of Specifiek

Nekklachten kunnen onderverdeelt worden in deze twee categorieën. Aspecifiek omvat alles waarvoor geen duidelijke oorzaak van de klacht is, dit wil echter niet zeggen dat er geen lichamelijke oorzaak is of kan zijn. Specifieke nekklachten komen vaak voort uit een aanwijsbare oorzaak, zoals slijtage, een hernia of een andere oorzaak. Onderliggende oorzaken zijn bijvoorbeeld stress of het aanhouden van een verkeerde houding.

Acute of chronische klachten

Nekklachten zijn naast als specifiek en aspecifiek ook onder te verdelen in acute en chronische klachten. Alles dat minder lang aanhoudt dan zes weken wordt als acuut beschouwd, bij langer dan drie maanden wordt een klacht gezien als chronisch.

Meest voorkomende aandoeningen bij nekklachten

Whiplash

Bij een whiplash ervaar je meestal direct pijn in de nek bij een incident. Het kan voorkomen dat je in het begin weinig tot geen pijn ervaart, de klachten komt dan 2 tot 3 dagen later. De whiplash beperkt je in het doen van je dagelijkse activiteiten, doordat nekklachten optreden bij het bewegen van de nek.

Nekklachten met uitstralende pijn

Nekklachten gaan vaak gepaard met pijn en uitstraling naar onze schouder, armen en/of hoofd. Dit noemen we dan ook wel ‘referred pain’. Wanneer zich in de verschillende nek-/schouderspieren myofaciale triggerpoints ontwikkelen, kunnen deze uitstralende pijn geven op een andere plaats dan waar het primaire probleem zich bevind. Veel voorkomende problemen zijn armklachten en spaningshoofdpijn. Deze myofaciale […]

T4 syndroom

Het T4 syndroom is een aandoening aan de vierde thoracale wervel (borstwervel). Hierdoor ontstaan er pijnklachten, tintelingen en/of gevoelloosheid in de armen en handen. Door heel veel mensen wordt deze pijn omschreven als een diffuse pijn (verspreide pijn).

Ondanks deze pijn zal jij niet snel door hebben dat jij leidt aan het T4 syndroom, omdat de pijn pas bij bepaalde activiteiten naar voren komen. Bijvoorbeeld bij het voorover buigen.

Nekklachten - Oorzaken, symptomen en behandeling

De oorzaken van nekklachten

Er zijn verschillende aandoeningen die nekklachten kunnen veroorzaken, zoals: een whiplash, een nekhernia, slijtage of het posturaal syndroom (houdingssyndroom). Daarnaast zijn er nog andere oorzaken, zoals osteoporose (botontkalking) of wervelfracturen.

Er zijn ook factoren die de kans op klachten aan de cervicale wervelkolom vergroten. Dit noemen we risicofactoren. Triggerpoints kunnen nekklachten veroorzaken. Daarnaast kunnen nekklachten ontstaan door stress of spanning, een eenzijdige houding en een eenzijdig bewegingspatroon, overbelasting, slapen in een verkeerde houding, een trauma en nog veel meer factoren.

Symptomen nekklachten

Er zijn veel verschillende symptomen bij nekklachten. Denk bijvoorbeeld aan een stijve nek, een beurs of zwaar gevoel, duizeligheidsklachten, visusproblemen, of stekende pijn in de nek. De symptomen zijn zeer verschillend en afhankelijk van de oorzaak van de nekpijn. De pijn in de nek kan hierbij uitstralen naar het hoofd, bovenrug, schouders, armen en handen. Naast de pijn en de stijfheid kan bewegingsbeperking een grote rol spelen bij de nekklachten. Hierbij gaat het vooral om het buigen en draaien van het hoofd. De symptomen die jij ervaart zijn afhankelijk van de oorzaak, vandaar dat hieronder per aandoening de symptomen zijn weergegeven.

De behandeling van nekklachten

De behandeling van nekklachten is per persoon en per klacht verschillend. Over het algemeen is het verminderen van de pijn en het vergroten van de beweeglijkheid in de meeste gevallen noodzakelijk. Om de klachten te behandelen, maar om ook te voorkomen dat ze terugkomen, is het trainen van stabiliteit, kracht en een juiste lichaamshouding ook belangrijk. Daarnaast zijn er verschillende behandelingen voor nekklachten, want als je er eenmaal last van hebt wil je er natuurlijk ook zo snel mogelijk vanaf komen. Hieronder is te lezen hoe de verschillende nekklachten het beste behandeld kunnen worden, waardoor jij pijnvrij de nek kun bewegen.

Whiplash

Wat zijn de oorzaken?

Het ontstaat meestal tijdens een motor of auto ongeluk waarbij de nek met veel kracht naar voren wordt gegooid en vervolgens weer naar achter wordt getrokken. Ook treedt dit letsel op tijdens contactsporten, waarbij de spelers met hun hoofd in botsing raken en het hoofd met de nek hard achterover klappen. Daarnaast kunnen triggerpoints een oorzaak zijn voor whiplash.

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een whiplash voelen vaak plots nekpijn ontstaan tijdens het incident. Bij sommige personen is er tijdens het incident, niet tot nauwelijks sprake van pijn. Bij deze gevallen treedt er een typische stijging van klachten op tijdens de komende 2 tot 3 dagen, die vaak ‘s avonds of ’s morgens beginnen.

De pijn geassocieerd met deze blessure kan scherp of dof aanvoelen. Deze pijn kan toenemen met beweging of stijgen wanneer men lang dezelfde houding aanhoudt. Men ervaart meestal pijnklachten in de nek en straalt soms door naar de schouders, armen of het hoofd (hoofdpijn).

Wat is de behandeling bij deze aandoening?

Voor de start van een behandeling, dienen alle personen met deze nekblessure onderzocht te zijn door een medisch professional (zoals een arts) om ernstige letsels uit te sluiten (zoals een breuk).

Het succes van de fysiotherapeutische behandeling wordt sterk bepaald door de samenwerking met de patiënt. Dit komt voornamelijk omdat het van belang is dat de patiënt de nek en het hoofd genoeg laat rusten nadat hij activiteiten heeft uitgevoerd die de pijn doen toenemen. Deze benadering blijft van kracht totdat de patiënt klachtenvrij is.

Activiteiten die de nek veel belasten moeten zo min mogelijk worden uitgevoerd. Deze activiteiten zijn: lang zitten, lang staan of liggen in een slechte houding, langdurig en vaak omlaag kijken en zwaar tillen. Indien de nek relatief meer rust krijgt, kan het lichaam het helingsproces inzetten. Wanneer de patiënt de activiteiten pijnvrij kan uitvoeren, mag de belasting gradueel worden opgevoerd zonder dat de symptomen toenemen, zodat de patiënt langzaam kan terugkeren naar zijn oorspronkelijke dagelijkse activiteiten.

Het negeren van symptomen/klachten kan er voor zorgen dat het probleem chronisch wordt. Een onmiddellijke, gepaste behandeling van een whiplash is essentieel voor snel herstel. Wanneer de aandoening eenmaal chronisch is, verloopt het helingsproces veel trager en is de kans dat de aandoening in de toekomst opnieuw optreed groter.

Nekklachten met uitstralende pijn

Wat kunnen oorzaken zijn van nekklachten?

Pijnklachten kunnen afkomstig zijn van verschillende weefsels in onze nek en dit maakt een nauwkeurige diagnose en specifieke behandeling moeilijk. De weefsels die gevoelig zijn voor problemen zijn de zenuwstructuren, het ruggenmerg, pezen, tussenwervelschijven en onze nekspieren. Deze weefsels geven vaak pijnklachten wanneer ze geïrriteerd en/of ontstoken, overbelast of beschadigd zijn

Een veelvoorkomende oorzaak van nekklachten is een bewegingsbeperking in het gewricht. Wanneer onze nek beperkt is in bewegen kan dit pijnklachten veroorzaken in de nek-/schouderregio. Deze gewrichtblokkades kunnen behandeld worden middels manuele therapie. Daarnaast is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat bij mensen met (chronische)nek-/schouderklachten vaak sprake is van een myofaciaal probleem. Dit houd in dat de klachten (primair) veroorzaakt worden door onze spieren. Door myofaciale triggerpoints te bestrijden zien we vaak dat we de klachten kunnen wegnemen.

Klachten aan de nek

Deze klachten zijn tegenwoordig een van de meest voorkomende klachten die we in de praktijk tegen komen. Uit onderzoek is gebleken dat 10-15% van de bevolking wel eens te maken krijgt met deze aandoening. We kunnen deze klachten onderverdelen in 2 categorieën. We kennen de Aspecifieke nekklachten en klachten die ontstaan na een trauma. Wanneer we geen specifieke oorzaak kunnen benoemen spreken we van ‘Aspecifiek’. Dit kan bevestigd worden door bijvoorbeeld röntgenfoto’s of een MRI-scan. De aspecifieke nek-/schouderklachten komen bij 90% van de gevallen voor. De oorzaak van deze klachten zijn meestal gerelateerd aan stress, overbelasting door bijvoorbeeld verkeerde houding of veel eenzijdig werk.

We spreken van ‘specifieke’ nekklachten wanneer er daadwerkelijk een oorzaak gevonden kan worden wanneer we aanvullend diagnostiek uitvoeren door middel van röntgen en/of MRI. Bij specifieke klachten kunnen we dus een duidelijke oorzaak vaststellen van het probleem. Bij specifieke nekpijn denken we aan: (unc) artrose nek, vernauwing van het wervelkanaal (stenose), hernia.

Dry needling effectief voor het behandelen van nekklachten

De triggerpointtherapeut kijkt tijdens het onderzoek en de behandeling naar signalen van triggerpoints. Triggerpoints zijn microverkrampingen die een strakke band in de spier veroorzaken. Deze strakke band wordt middels triggerpointmassage of middels dry needling behandeld. Het primaire doel van deze interventie is een zogenaamde ‘twitch/release’ van de spier te verkrijgen. In eerste instantie ontstaat een reflexmatige verkramping van de spier, dit wordt een ‘Local twitch’ respons genoemd. Die wordt door de patiënt en therapeut waargenomen. Door de interventie wordt de doorbloeding binnen de spier verbeterd wat resulteert in spierontspanning.

Het uiteindelijke doel van Dry needling therapie is dat de ‘triggerpoints’ langzaam verdwijnen en de spier zich geleidelijk herstelt. De pijn neemt af en de spier en gewrichtsfunctie neemt toe.

De fysiotherapeut die gespecialiseerd is in triggeroints kan duidelijk in kaart brengen wat het probleem is en wat hier aan gedaan kan worden.

T4 syndroom

Wat zijn de oorzaken?

Wat zijn tekens & symptomen?

Wat is de behandeling?