Leg curl

Weet jij van jezelf dat je zwakke hamstrings hebt? In dit geval is het geen slecht idee om regelmatig de leg curl te doen. Zo kun je de hamstrings eenvoudig aansterken. Gebruik de oefening echter niet zomaar om een bestaande blessure te herstellen. Het is verstandig om dit eerst met een fysiotherapeut te overleggen, zodat je er zeker van kunt zijn dat de blessure niet juist erger wordt.

Een groot voordeel van de leg curl is dat je deze op een machine uitvoert. Het is bijna niet mogelijk om een verkeerde vorm aan te houden tijdens het uitvoeren van deze oefening. Echter, blijft het belangrijk dat je de oefening op de juiste manier uitvoert.

Het uitvoeren van de leg curl

Je kunt de leg curl zowel liggend als staand uitvoeren. In beide gevallen train je dezelfde spiergroepen, de hamstrings. De zittende variant van de leg curl voer je als volgt uit:

1. Ga op de seated leg curl machine zitten;
2. Stel de steunen zo in dat ze net boven je enkels uitkomen;
3. Kies een geschikt gewicht;
4. Duw het gewicht helemaal naar beneden en houd het gewicht hier even vast;
5. Laat het gewicht weer gecontroleerd omhoog gaan;
6. Herhaal deze stappen tot je het gewenste aantal repetities gemaakt hebt;

Het is belangrijk dat je tijdens het uitvoeren van deze oefening voldoende spanning op de hamgstrings houdt. Begin altijd met een lager gewicht en bouw dit rustig op. Het belangrijkste is dat je volledige bewegingen maakt. Wanneer je niet de volledige beweging uitvoert, heeft de oefening minder effect.

Spieren die je traint bij de leg curl

Omdat de leg curl een geïsoleerde oefening is, is het de enige spiergroep die je traint tijdens deze oefening. De hamstring spieren bestaan uit 3 spieren, namelijk:

In de revalidatie wordt de leg curl regelmatig gebruik voor mensen die bijvoorbeeld last hebben van:

  • Gescheurde kruisband
  • Verrekking/ scheuring van de hamstring-spieren
  • Afname van belastbaarheid na een operatie.

leg curl oefening

Heb jij vragen over de leg curl?

Heb jij vragen over de leg curl? In dit geval kun je deze vragen gerust op ons forum stellen. Onze specialisten beantwoorden hier veel vragen over blessures en oefeningen om de spieren mee te trainen. Wil jij de leg curl gebruiken omdat je hamstrings erg zwak zijn? In dit geval is het geen slecht idee om ook een afspraak met een fysiotherapeut te maken. Fysiotherapie4all heeft verschillende locaties door heel Nederland. De kans is groot dat er zich ook een praktijk bij jou in de buurt bevindt. Hier wordt je geholpen door de beste fysiotherapeuten van Nederland. Onze therapeuten hebben ieder hun eigen specialismen, waardoor wij altijd in staat zijn om jou te helpen.

Ben jij benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Dan is het aan te raden om een afspraak in te plannen.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.5 / 5 uit 1123 reviews

Anoniem

  5 / 5

25-05-24

Een zeer goede behandeling, een luisterend oor, erg fijn om door haar behandeld te mogen /kunnen worden.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

25-05-24

Manier van benadering, luistert en geeft uitleg

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

19-05-24

Goede behandeling, goede begeleiding en goede adviezen. Vroeg ook een vollega mee te kijken en deze heeft verschillende technieken gebruikt. Helaas met weinig vooruitgang, op haar advies heb ik een afspraak gemaakt bij een therapeut die gespecialiseerd is in dat gebied

Lees meer