Zweepslag kuit

Wat zijn de oorzaken een zweepslag van de kuit?

De oorzaak van een zweepslag is een plotselinge, grote belasting op de spier. Dit kan zijn bij het aanzetten voor een sprint, maar ook bij het aanzetten voor een sprong. Een zweepslag kan echter ook ontstaan wanneer men gewoon aan het wandelen is. Risicofactoren voor het ontwikkelen van een zweepslag zijn:

  • een verminderde mobiliteit van voeten, enkels of knieën
  • een slechte warming-up tijdens het sporten
  • eerdere kuitblessures
Anatomie zweepslag
Anatomie zweepslag

Wat zijn de tekens & symptomen van een zweepslag van de kuit?

Men beschrijft het gevoel bij een zweepslag vaak alsof er iemand tegen de kuit trapt. Sommige mensen ervaren ook een ‘knappend’ gevoel of geluid. Daarna voelt men een scherpe pijn in de kuit. Het is afhankelijk van de mate van de scheuring of men nog op het aangedane been kan staan. Er kan een bloeduitstorting en zwelling ontstaan. De kuitspier is drukpijnlijk en ook het rekken van de kuitspier is provocerend.

  • Men kan meestal niet verder lopen vanwege de pijn
  • Op de tenen staan is pijnlijk
  • Het rekken van de kuitspier is pijnlijk

Wat is de behandeling van een zweepslag van de kuit?

Wanneer men net een zweepslag hebt opgelopen is het belangrijk dat de pijnlijke plek gekoeld wordt en het been direct hoog gelegd wordt. Ook kan koelen het herstel versnellen. Dit heeft alleen de eerste 24 uur effect. De eerste dagen na de scheuring is het belangrijk de spier rust te geven. Leg het been omhoog en leg eventueel een drukverband aan. Beweeg de voet en knie wel onbelast om de circulatie van het onderbeen te bevorderen.

Stap 1. Koel de gescheurde spier met een ice-pack

Stap 2. Leg het been omhoog

Stap 3. Leg een drukverband aan

Herstellen van een zweepslag van de kuit

Daarna is het belangrijk de belasting op de kuit gedoseerd op te bouwen. De fysiotherapeut kan daarbij helpen. Een opbouwschema waarbij kracht, mobiliteit en coördinatie een rol spelen is essentieel om restklachten en herhaling van letsel te voorkomen. De herstelduur is afhankelijk van de grootte van de scheuring. Wanneer er enkele spiervezels gescheurd zijn, hoeft het herstel maar twee weken te duren. Bij een grotere spierscheuring kan het herstel zes tot tien weken duren.

Welke oefeningen kan men doen tijdens het herstel van een zweepslag?

Het is belangrijk dat men tijdens het herstel lichte oefeningen uitvoert. De oefeningen zorgen ervoor dat de kuit sterker wordt.

Oefening 1: Strek het been naar voren en draai rondjes met de voet. Deze oefeningen kun men drie keer per dag uitvoeren.

Oefening 2: Ga zitten en druk de tenennaar voren. Houd het strekken 10 seconden vol. Trek vervolgens de tenen naar zichzelf toe. Herhaal dit 10 keer, 3 keer per dag.

Oefening 3: Ga op de tenen staan. Dit zal de kuitspier versterken. Zak na 5 seconden weer naar de grond. Deze oefening kun men 3 keer per dag uitvoeren.

Oefening 4: Menn kan langzamerhand weer rustig gaan bewegen. Vooral wandelen, zwemmen, fietsen en traplopen is een goede oefening.

Bekijk hier een onderzoek over een zweepslag van de kuit.

Veel gestelde vragen

Een zweepslag treedt vaak op na het inspannen met veel kracht, maar het kan ook gebeuren tijdens het stilstaan. Plotseling houdt een sterke pijn men tegen om te bewegen. Daarbij voelt men een abrupte stevige tik tegen de kuit. Het lijkt alsof er iets kapot gaat. Of het kan voelen alsof er tegen de kuit wordt geschopt of geslagen. Het midden van de kuit is meestal waar de pijn zit. Het kan zijn dat bij het lopen veel moeite ontstaat. De kuit kan opzwellen en af en toe blauw worden door de bloedvaten die ook gescheurd zijn. Het bloed bereikt uiteindelijk na een paar dagen de enkel of voet. Dit is zichtbaar door de verdikking en het blauw of geel worden van de enkel.
De kuitspier moet vanzelf herstellen en binnen 2 tot 8 weken volledig belastbaar zijn, afhankelijk van de ernst. Het is een iets ernstiger geval van zweepslag als de pijn meerdere weken aanhoudt. Zelfs als men weer pijnvrij kan lopen, blijft het cruciaal om geleidelijk op te bouwen als men weer wilt gaan sporten. In het geval van een zweepslag, is het raadzaam om meteen te koelen met ijs en eventueel een drukverband te gebruiken. Vermijd de eerste dagen het lopen op het geblesseerde been en rust in plaats daarvan met dat been verhoogd op een stoel of kruk. Verder kan een fysiotherapeut helpen bij het herstel met specifieke behandelingen.
Als er een hevige, stekende pijn in de kuit opspeelt en lopen of bewegen lastig is, kan het raadzaam zijn om te kiezen voor een gerichte zweepslag behandeling en passende instructies over hoe het gewenste activiteitenniveau te bereiken. Gedurende de eerste paar dagen tot de eerste week is het cruciaal om de kuit niet te rekken. Daarna kan de spier weer minimaal worden belast, terwijl de fysiotherapeut nauwlettend toezicht houdt. Bovendien zal de fysiotherapeut beschrijven hoe de kuiten op de juiste manier gerekt kunnen worden. Hierna kunnen sportactiviteiten rustig worden hervat. Bij sportactiviteiten is het ook cruciaal om geleidelijk op te bouwen.
Het herstel van de kuitspier dient vanzelf te gaan en binnen 2 tot 8 weken volledig belastbaar te zijn. er is geen operatie nodig. Het kan maanden duren om het sporten op hetzelfde niveau volledig te hervatten. Het is raadzaam om (sport)arts of (sport)fysiotherapeut te raadplegen als de klachten de eerste weken niet zichtbaar verbeteren. Langzaam beginnen bij het besluit om weer te sporten is essentieel. Mogelijk zijn er een paar maanden nodig om na het krijgen van de zweepslag een vroegere bewegingsroutine weer op te pakken. Is het zo dat men tijdelijk niet meer kan sporten? Zo ja, dan kan de fysiotherapeut helpen met oefeningen om de spieren weer sterker te maken.
De eerste dagen tot een week na zo'n ongeluk is het cruciaal dat de spieren niet belast worden. Is het mogelijk om daarna weer te bewegen zonder ongemak of met merkbaar verminderde pijn? Zo ja, dan gaat het waarschijnlijk om een kleine blessure. Hoe voorkomt men een zweepslag in de toekomst? Opwarmen is het meest cruciale van allemaal om de spieren voor te bereiden. Volgens onderzoek hebben sporters die minstens 10 minuten opwarmen minder kans op een zweepslag. De ervaring heeft ook aangetoond dat er een grotere kans is bij sporters die voorafgaand aan de activiteit melding maken van ongemakkelijke of stijve kuitspieren.

Maikel Korbmacher

Fysiotherapeut & Pijnspecialist

Al meer dan 12 jaar ben ik Fysiotherapeut en pijnspecialist. Ik heb vele boeken gelezen, artikelen geschreven en trainingen ontwikkeld om mensen pijnvrij te krijgen. Ik geloof dat iedereen pijnvrij kan worden ongeacht wat de oorzaak is van jouw pijnklachten. Ik heb al honderden mensen effectief behandeld middels mijn/onze visie (Pijn Reset Methode). Inmiddels is Fysiotherapie4all een van de grootste en bekendste organisatie op het gebied van PIJN in Nederland.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.5 / 5 uit 942 reviews

Anoniem

  5 / 5

02-02-23

Lotte heeft me ontzettend goed geholpen door goed te luisteren naar de klachten en doelgericht te behandelen. Daarnaast ook goed advies en tips gegeven over hoe ik er zelf thuis mee aan de slag kan.

Lees meer

Steeven Gobardhan

  4.5 / 5

02-02-23

Wel, goed gesprek b.v. wat de bedoeling en de behandelen in mij situatie zou ze doen..... tevreden... alleen 2de afspraak nog niet komen opdagen

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

01-02-23

Heel goed en netjes geholpen

Lees meer