Achillespeesontsteking

achillespeesontsteking

De achillespeesontsteking is een vervelende en pijnlijke blessure die je enorm kan beperken in je dagelijks leven. Bij deze aandoening is het heel belangrijk dat je op tijd medisch advies inschakeld want anders kun je meer schade veroorzaken. Verstandig is om een fysiotherapeut in de hand te nemen zodat je samen met de specialist een specifiek behandeltraject kan starten.

De achillespees vormt de overgang tussen de kuitspier en de hak. Deze pees zorgt voor de krachtenoverdracht van de spier op het bot. Kenmerk van een pees is dat hij minder goed doorbloed is dan een spier. Het nadeel hiervan is dat de hersteltijd bij een blessure van de achillespees ook langer is dan bijvoorbeeld bij een spierblessure.

(Ook bekent als: achillespees tendinitis, peesontsteking)

Bekijk de video over de achillespeesontsteking


Wat is een achillespeesontsteking?

De achillespees (Achilles tendon) kan ontstoken raken. Men spreekt dan ook wel van een tendinitis van de achillespees. Bij een achillespeesontsteking kan zowel de pees zelf als de beschermlaag om de pees (peesschede) ontstoken raken. De peesschede fungeert als een extra beschermlaagje voor de pees.
Een andere blessure van de achillespees is de tendinose. Dit is een ander type letsel! Hierbij is er geen sprake van een ontsteking, maar van degeneratie. Dit wil zeggen dat de kwaliteit van de pees achteruit gaat, maar hierbij ziet men dus geen ontstekingsverschijnselen.
Daarnaast kan de achillespees ook nog (gedeeltelijk) scheuren en dit wordt een (partiële) achillespeesruptuur genoemd.

Achillespeesontsteking & symptomen?

Bij deze blessure zijn vaak de typische ontstekingsverschijnselen zichtbaar: pijn, roodheid, zwelling en warmte. De pijn bevindt zich ter hoogte van de achillespees. Vaak is er sprake van een stekende en/of zeurende pijn. Deze kan zowel bij inspanning als in rust optreden. Ook kan de achillespees lokaal rood en warm worden en zwellen. Vaak voelt de pees ook stijf en heeft men vooral bij de eerste paar passen in de ochtend of na een tijd gezeten te hebben moeite om te lopen. Activiteiten waarbij de krachten op de pees groot zijn, zoals bij rennen of springen, verergeren de pijn. Door de stijfheid kan er ook een bewegingsbeperking van de enkel ontstaan.

Wat is de oorzaak van een achillespeesontsteking?

Een achillespeesontsteking is veelal het gevolg van herhaaldelijke overbelasting op de pees. Hierbij kan je denken aan het te snel of verkeerd opbouwen van sportbelasting, verkeerd schoeisel, verkeerde stand van de voet, overgewicht, op een scheef wegdek hardlopen, instabiele enkel, veelvuldig springen/sprinten, etc. Ook een acute overbelasting kan tot een ontsteking leiden. Wanneer je bijvoorbeeld een trap op je pees krijgt tijdens een voetbalwedstrijd, kan dit tot een acute ontsteking leiden.
Een ontsteking is eigenlijk een reactie van het lichaam op de overbelasting. Door de ontsteking maakt het lichaam het wondgebied schoon en zorgt deze ervoor dat de pees weer hersteld. Wanneer je dezelfde (over)belasting blijft doorvoeren, vertraag je dit weefselherstel en ontwikkel je een blessure.

Achillespeesontsteking-shockwave
Achillespeesontsteking-shockwave

Wat is de behandeling?

Een eenmalige overbelasting op de achillespees, kan in principe vanzelf herstellen indien je voldoende rust neemt na de overbelasting. Toch ziet men vaak dat men herhaaldelijk blijft overbelasten (omdat men zich soms niet bewust is van de overbelasting) waardoor het ontstekingsproces continue aangewakkerd wordt. De behandeling van deze blessure bestaat voornamelijk uit:

  •  Advies
    We geven u advies over hoe u de belasting op de achillespees kan verminderen en wanneer u de belasting weer langzaam mag opbouwen. We kijken samen met u dus naar de belasting en belastbaarheid.
  • Shockwave therapie
    Deze therapie kan het ontstekingsproces aanwakkeren, juist om het lichaam weer aan te zetten om het weefsel schoon te maken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hoogenergetische geluidsgolven.
  • Manuele mobilisaties/manipulaties
    Wanneer bijvoorbeeld het enkelgewricht blokkeert of vastzit, kan dit de achillespeesontsteking veroorzaken of verergeren. Voor een volledig herstel is het dan belangrijk om deze enkel te mobiliseren/manipuleren. De voetafwikkeling wordt hiermee bevorderd wat de kans op peesblessures verkleint.
  •  Oefentherapie
    Oefeningen om de mobiliteit van de enkel en onderbeenspieren te optimaliseren zijn van belang. Ook stabiliteitsoefeningen kunnen helpen om de enkel stabieler te maken en hiermee de belasting op de achillespees te verminderen.
  • Dry needling/ triggerpoint therapie
    Een te gespannen kuitspier (musculus gastrocnemius) kan leiden tot een verhoogde belasting op de achillespees. Deze pees zit immers direct verbonden aan de kuitspier. Deze verhoogde spanning kan het gevolg zijn van triggerpoints (spierknopen) in de kuitspier. Deze kan men middels massage of manuele triggerpointtherapie behandelen. Ook dry needling kan helpen om de spierknopen aan te pakken
  • Taping
    Door middel van het ondersteunend tapen van de achillespees kunnen we de lokale belasting verlagen. Ook kunnen we de kuitspier tapen om de afvoer van afvalstoffen te bevorderen. Daarnaast kunnen we de enkel stabiliserend tapen om zo de achillespees wat meer rust te geven. Dit laatste is vooral van toepassing indien u een instabiele enkel heeft.

Welke oefeningen kan ik doen bij een achillespeesontsteking?
Het hangt af van de fase van het herstel welke oefeningen goed zijn om te doen. Hieronder leest u een oefening voor de acute fase en een oefening voor in een later stadium.

Acute fase:
Hierbij is het belangrijk om de kuit soepel te houden. Hiervoor kunt u de kuit rekken:
Ga met uw handen tegen de muur staan en zet uw geblesseerde voet naar achteren. Buig de knie van uw voorste been (houd de knie van uw achterste been gestrekt en houd de hak op de grond). U voelt rek op de kuitspier. Probeer binnen de pijngrens te rekken en houd de rek 12-15 seconden vast. Herhaal dit drie keer en doe deze oefening drie tot vijf keer per dag.

Niet-acute fase:
In een later stadium is het belangrijk om de belasting op de pees weer gedoseerd op te bouwen.
Ga op uw tenen op de onderste traptrede staan en houd u vast aan de leuning. Laat uw geblesseerde voet nu langzaam (in ongeveer acht seconden) zakken. Druk u met uw gezonde voet weer omhoog en herhaal het laten zakken van de voet in totaal 3 series van 15 herhalingen en doe dit twee keer daags. Het accent ligt dus op het verlengen van de achillespees (excentrisch trainen).

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

9.1/10 uit 153 reviews

Marga

  10/10

Hij legt alles goed duidelijk uit. Hij heeft een rustige uitstraling en komt niet gejaagd over, waardoor dat je je op je gemak voelt bij hem. Verder geeft hij je de...

Lees meer

Marcel

  10/10

Behandeld met het doel zsm zonder klachten met goed resultaat

Lees meer

Gwendo

  10/10

Hij neemt de tijd er voor. Hij is zeer geintresseerd over mij en de klacht. Voel me op me gemak zeer snel. En de sessies helpen hij weet het ook goed te doen.

Lees meer
Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Bekijk onze andere methoden voor een persoonlijke behandeling.

12 weken programma

Mijn blauwdruk naar een pijnvrij leven in 12 weken.