Front raise (schouderoefening)

De front raise is een effectieve isolatie oefening. De front raise wordt doorgaans met een dumbbell uitgevoerd. Een dumbbell front raise is goed voor de schouderspieren, met name de Deltoideus anterior. De oefening is vrij eenvoudig uit te voeren en is dan ook zeer geschikt voor mensen die pas beginnen met krachttraining. De oefening is daarnaast zeer geschikt als jij je schouders aan wilt sterken.
In combinatie met andere oefeningen, is de front raise een zeer geschikte oefening om je schouders aan te sterken. Omdat de front raise voornamelijk de Deltoideus anterior traint, is het verstandig om de oefening met een oefening zoals de side raise te combineren. Zo leg je de focus ook meer op andere spieren. Echter, kan het in sommige situaties ook juist verstandig zijn om de focus op één bepaalde spier te leggen. Overleg dit goed met je fysiotherapeut, hij of zij kan jouw situatie het beste inschatten.

Het uitvoeren van de front raise

Ondanks dat de front raise een vrij eenvoudige oefening is, blijft het zeer belangrijk dat je de oefening correct uitvoert. Wanneer je een oefening verkeerd uitvoert, loop je het risico dat je bepaalde spieren overbelast. Dit kan tot blessures leiden. Hieronder lees je hoe je de oefening correct uitvoert.

1. Neem in iedere hand een dumbbell;
2. Plaats je voeten op schouderbreedte en ga rechtop staan;
3. Houd de dumbbells naast je lichaam, ter hoogte van je bovenbenen;
4. Vervolgens breng je de dumbbells met gestrekte arm en licht gebogen elleboog omhoog;
5. Als de dumbbells op ooghoogte zijn, kun je ze weer rustig laten zakken;
6. Je kunt de oefeningen herhalen totdat je het gewenste aantal repetities hebt gemaakt.

Tijdens het uitvoeren van de oefening is het belangrijk dat je de juiste vorm aanhoudt. Als je je twijfels hebt over je houding tijdens het uitvoeren van de oefening, is het aan te raden om dit met een expert te overleggen. Let er ook op dat je met een laag gewicht begint. Het is belangrijk dat je eerst de vorm goed onder controle hebt en hierna pas een zwaarder gewicht neemt.

Welke spieren train je met de front raise oefening?

De spieren die je traint in je schouder zijn:

De voornaamste borstspier:

  • Pectoralis major (vooral bovenkant)

Armen spieren die je gebruikt:

  • Triceps
  • Biceps
  • Onderarmspieren

Buikspieren die je activeert:

  • Rectus abdominis (rechte buikspier)
  • Obliquus externus abdominis (externe schuine buikspier)
  • Obliquus internus abdominis (interne schuine buikspier)
  • Transversum abdominis (dwarse buikspier)

De spieren in je (Onder)rug en wervelkolom:

  • Erector spinae
  • Lumbar multifidus
  • Quadratus lumborum

Je schouders aansterken met een front raise

Wil jij de front raise gebruiken om je schouders aan te sterken? Deze oefening is hiervoor zeer geschikt. Gebruik de oefening echter niet zomaar om van een blessure te herstellen. Het is belangrijk dat je dit eerst met een fysiotherapeut overlegt. Ben jij op zoek naar een fysiotherapeut die jou kan helpen? Fysiotherapie4all heeft verschillende vestigingen door heel Nederland. Wij hebben verschillende experts in dienst met hun eigen specialismen. Wanneer jij snel van een blessure wilt herstellen, dan is het geen slecht idee om een van onze praktijken te bezoeken.

Als je nog vragen over de front raise of over een blessure hebt, kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van ons forum. Hier zijn verschillende specialisten actief die jouw vragen kunnen beantwoorden. Uiteraard kun je voor dringende vragen beter direct een afspraak maken met de fysiotherapeut. Tijdens een afspraak kan jouw situatie ook beter worden beoordeeld.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 800 reviews

Anoniem

  5 / 5

24-06-22

Had het het gevoel dat de therapeut precies begreep wat er aan de hand was en het resultaat was er ook naar.

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Snel afspraak gemaakt, goede en juiste uitleg

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

23-06-22

Duidelijkheid, directheid en deskundigheid van Bram. Geen nonsens en hij weet duidelijk waar hij het over heeft en wat hij doet.

Lees meer