Front raise (schouderoefening)

Het uitvoeren van de front raise

Ondanks dat de front raise een vrij eenvoudige oefening is, blijft het zeer belangrijk dat je de oefening correct uitvoert. Wanneer je een oefening verkeerd uitvoert, loop je het risico dat je bepaalde spieren overbelast. Dit kan tot blessures leiden. Hieronder lees je hoe je de oefening correct uitvoert.

1. Neem in iedere hand een dumbbell;
2. Plaats je voeten op schouderbreedte en ga rechtop staan;
3. Houd de dumbbells naast je lichaam, ter hoogte van je bovenbenen;
4. Vervolgens breng je de dumbbells met gestrekte arm en licht gebogen elleboog omhoog;
5. Als de dumbbells op ooghoogte zijn, kun je ze weer rustig laten zakken;
6. Je kunt de oefeningen herhalen totdat je het gewenste aantal repetities hebt gemaakt.

Tijdens het uitvoeren van de oefening is het belangrijk dat je de juiste vorm aanhoudt. Als je je twijfels hebt over je houding tijdens het uitvoeren van de oefening, is het aan te raden om dit met een expert te overleggen. Let er ook op dat je met een laag gewicht begint. Het is belangrijk dat je eerst de vorm goed onder controle hebt en hierna pas een zwaarder gewicht neemt.

Welke spieren train je met de front raise oefening?

De spieren die je traint in je schouder zijn:

De voornaamste borstspier:

  • Pectoralis major (vooral bovenkant)

Armen spieren die je gebruikt:

  • Triceps
  • Biceps
  • Onderarmspieren

Buikspieren die je activeert:

  • Rectus abdominis (rechte buikspier)
  • Obliquus externus abdominis (externe schuine buikspier)
  • Obliquus internus abdominis (interne schuine buikspier)
  • Transversum abdominis (dwarse buikspier)

De spieren in je (Onder)rug en wervelkolom:

  • Erector spinae
  • Lumbar multifidus
  • Quadratus lumborum

Je schouders aansterken met een front raise

Wil jij de front raise gebruiken om je schouders aan te sterken? Deze oefening is hiervoor zeer geschikt. Gebruik de oefening echter niet zomaar om van een blessure te herstellen. Het is belangrijk dat je dit eerst met een fysiotherapeut overlegt. Ben jij op zoek naar een fysiotherapeut die jou kan helpen? Fysiotherapie4all heeft verschillende vestigingen door heel Nederland. Wij hebben verschillende experts in dienst met hun eigen specialismen. Wanneer jij snel van een blessure wilt herstellen, dan is het geen slecht idee om een van onze praktijken te bezoeken.

Als je nog vragen over de front raise of over een blessure hebt, kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van ons forum. Hier zijn verschillende specialisten actief die jouw vragen kunnen beantwoorden. Uiteraard kun je voor dringende vragen beter direct een afspraak maken met de fysiotherapeut. Tijdens een afspraak kan jouw situatie ook beter worden beoordeeld.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.5 / 5 uit 1135 reviews

Anoniem

  5 / 5

14-07-24

Rustige uitstraling, serieus, luistert naar de klacht en oprecht meedenkt. Met een goed eindresultaat

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

13-07-24

Gaf goede uitleg en nam de blessure serieus, goede behandeling. Ik had niet verwacht dat er dry needling toegepast zou worden. voor mijn gevoel gaf dit wel toegevoegde waarde aan de behandeling. Het is nog afwachten hoe het gaat met tennissen, maar ik ben positief [...]

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

11-07-24

Goed bezig met hun vak

Lees meer