Side raise (schouderoefening)

Het uitvoeren van de side raise

Als je de side raise uitvoert, is het van belang dat je de correcte vorm hanteert. Op deze manier voorkom je dat je blessures oploopt. Gelukkig is deze oefening vrij eenvoudig uit te voeren. De side raise voer je als volgt uit:

1. Pak in iedere hand een dumbbell en houd de gewichten naast je heup;
2. Zet je voeten op licht schouderbreedte en houd je knieën licht gebogen;
3. Span je buik en billen aan;
4. Breng je borst naar voren, je schouders naar achteren en breng de dumbbells zijwaarts omhoog;
5. Laat de dumbbells ongeveer één seconde op schouderhoogte en zak vervolgens weer naar de beginpositie;
6. Herhaal deze stappen totdat je het gewenste aantal repetities hebt bereikt.

Tijdens het uitvoeren van de dumbbell side raise moet je goed op een aantal verschillende dingen letten. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat je armen gedurende de oefening licht gebogen zijn. Ook dien je de armen op schouderhoogte even stil te houden, zodat je schouderspieren goed moeten werken. Richt je voornamelijk op de uitvoering van de oefening en minder op het gewicht. Wanneer je te veel gewicht gebruikt, train je andere spieren en loop je meer kans op blessures. Bouw dus altijd rustig op wanneer je pas met deze oefening begint.

Welke spieren train je bij de side raise oefening?

De spieren die je traint in je schouder zijn:

Deltoideus (middelste kop)
Subscapularis, Supraspinatus, Infraspinatus, Teres minor (Rotatoren manchet
Levator Scapulae
Trapezius

Buikspieren die je activeert:

Rectus abdominis (rechte buikspier)
Obliquus externus abdominis (externe schuine buikspier)
Obliquus internus abdominis (interne schuine buikspier)
Transversum abdominis (dwarse buikspier)

De spieren in je (Onder)rug en wervelkolom:

Erector spinae
Lumbar multifidus
Quadratus lumborum

Heb jij nog vragen over de side raise?

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen over de side raise? In dit geval kun je deze vraag op ons forum stellen. Ook als je andere vragen over blessures, oefeningen of fysiotherapie hebt, kun je deze gerust op ons forum stellen. Het forum wordt actief bijgehouden door onze specialisten. Houd er wel rekening mee dat wij jouw situatie pas echt goed kunnen beoordelen als je een afspraak bij een van onze praktijken maakt.

Als je last hebt van een blessure, is het belangrijk dat je niet zomaar zelf een schema bedenkt om hiervan te herstellen. Wil jij de side raise gebruiken omdat je het vermoeden hebt dat deze oefening goed is tegen een bepaalde blessure? In dit geval raden wij je aan om dit eerst goed met een fysiotherapeut te overleggen. Fysiotherapie4all heeft praktijken door heel Nederland. Onze therapeuten helpen jouw lichaam om zich zo snel mogelijk te herstellen. De specialisten van Fysiotherapie4all hebben ieder hun eigen specialismen. Hierdoor zijn wij altijd in staat om jou bij blessures en andere klachten in het bewegingsorgaan te helpen.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Boek - De Oplossing Voor Pijn

Ontdek hoe alle (pijn)klachten op te lossen zijn! NU gratis verzending

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.5 / 5 uit 1120 reviews

Anoniem

  4.5 / 5

19-05-24

Goede behandeling, goede begeleiding en goede adviezen. Vroeg ook een vollega mee te kijken en deze heeft verschillende technieken gebruikt. Helaas met weinig vooruitgang, op haar advies heb ik een afspraak gemaakt bij een therapeut die gespecialiseerd is in dat gebied

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

18-05-24

Deskundig, effectief en aardig!

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

07-05-24

Doet het goed

Lees meer