Ademhaling en Stress

Bekijk in onderstaande video wat de invloed is van jouw ademhaling en stress op pijnklachten en ontdek wat je kunt doen om deze klachten blijvend op te lossen.

Wat gebeurt er nu precies bij stress

Het menselijk lichaam bevat twee systemen die door stress worden beïnvloed. We kennen het animale en het autonome zenuwstelsel. Het animale zenuwstelsel (ook wel het somatische zenuwstelsel genoemd) staat onder invloed van de wil en maakt het mogelijk bewust actie te ondernemen. Hierbij zijn zintuigen en skeletspieren betrokken. Door het animale zenuwstelsel worden de houding en de beweging van het lichaam geregeld.

Het autonome zenuwstelsel staat niet onder invloed van de wil. Het autonome zenuwstelsel reguleert belangrijke lichaamsprocessen zoals de hartslag, lichaamstemperatuur, ademhaling, spijsvertering, zweetproductie etc. Dit zenuwstelsel is weer in twee delen te onderscheiden: het sympathisch en parasympatisch zenuwstelsel. Het sympathisch zenuwstelsel is actief wanneer we bijvoorbeeld aan het werk zijn, wandelen, sporten etc. Oftewel alle momenten gedurende de dag waarop we in actie komen. Het zorgt ervoor dat je polsslag versnelt, je spieren aanspannen, de ademhaling sneller en dieper wordt, de bloedsomloop sneller wordt en de alertheid en reactiesnelheid vergroot worden. Deze spanning is normaal en gezond.

Wanneer we rusten en aan het herstellen zijn, bijvoorbeeld als we slapen of ontspanningsoefeningen zoals yoga doen, gaat ons parasympatisch zenuwstelsel aan het werk. Dit zorgt voor luchtwegvernauwing, de ademhaling langzamer wordt, verlaging van de hartslag en bloeddruk, vertering van voeding (stimulatie van de darmperistaltiek en productie van spijsverteringsenzymen), opslag van voedingsstoffen, stimulatie van ontlasting en spierontspanning.

Ademhaling en stress

Wanneer we aan te veel stress onderhevig zijn, is ons sympathisch zenuwstelsel overactief en kan het parasympatisch zenuwstelsel er niet meer voor zorgen dat het lichaam tot rust komt. Wanneer de hersenen te veel stress ofwel een mogelijke bedreiging registreren, slaat het hele organisme alarm. Stresshormonen (adrenaline en noradrenaline) worden ogenblikkelijk afgescheiden door het bijniermerg. Hierdoor versnelt je hartritme, dat nodig is om bloed naar je spieren te pompen.

Je ademhaling wordt sneller en oppervlakkiger, want je spieren kunnen de zuurstof goed gebruiken. Je huidbloedvaatjes trekken samen om geen bloed te verspillen (vandaar dat je wit wegtrekt en koude handen hebt als je onder stress staat). Je bloed wordt ook dikker, om minder snel dood te bloeden bij een knauw van die hongerige tijger. De zweetafscheiding neemt toe, een uitstekende remedie om tijdens het vechten of vluchten niet oververhit te raken.

Wanneer deze stress cyclus te lang aanhoudt blijft onze ademhaling dus continu snel en wordt steeds oppervlakkiger. Uiteindelijk komen we in een fase van hyperventileren. Dit gaat vaak onbewust.

Tip: ga eens op je rug liggen en tel het aantal keer dat je ademhaalt. Een gezonde ademhaling ligt tussen de 10 en 12 keer per minuut.

Bekijk hier hoe de ademhaling werkt

De consequenties van een verkeerde ademhaling

Het gevolg van een te snelle en oppervlakkige ademhaling is dat we bepaalde spieren en gewrichten gaan overbelasten. Denk hierbij voornamelijk aan de:

Veel voorkomende klachten bij een verkeerde ademhaling

In de bovenstaande video wordt de consequentie van de ademhaling op je spieren en gewrichten duidelijk uitgelegd.

ademhaling en stress
ademhaling en stress

Ademhaling en de PH-waarde

Je ademhaling is eigenlijk een chemisch proces, bedoeld om CO2 uit je lichaam te krijgen. Dit gebeurt bij het uitademen. Het opnemen van zuurstof gebeurt bij het inademen. Als je te kort en te snel ademt, noemen we dit ook wel hyperventilatie. Dit hoef je niet altijd te merken.

Bij hyperventilatie is er een verstoring in wat je inademt en wat je verbruikt. Door de onbalans van zuurstof en koolzuur stijgt de PH-waarde van je bloed. Het bloed wordt nog minder zuur (alkalisch). Je lichaam gaat als reactie meer melkzuur produceren om op deze manier de PH-waarde van het bloed te herstellen. Dit kan leiden tot onderstaande klachten:

  • Pijnlijke en stijve spieren
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Maagklachten

Middels ademhalingstraining, denk bijvoorbeeld aan meditatie of yoga, kunnen we de PH-waarde herstellen en zo klachten voorkomen of genezen.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Bekijk onze andere methoden voor een persoonlijke behandeling.

Bekijk het boek

De Oplossing Voor (Chronische) Pijn!

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.5 / 5 uit 611 reviews

Anoniem

  5 / 5

21-10-21

He gives me all the exercises en advices which helpe get better fast

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

21-10-21

Afhankelijk van de persoon in kwestie en de klacht

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

21-10-21

Duidelijke uitleg van wat er aan de hand was. Duidelijke uitleg mbt oefeningen die ik zelf moest doen.

Lees meer