Hamstring tendinopathie

(Ook bekend als: Hamstring tendinitis, Hamstring tendinose, Hamstring origo tendinopathie)

Wat is hamstring tendinopathie?

Een hamstring tendinopathie is een overbelastingsletsel van de hamstringpees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees ter hoogte van de oorsprong of de aanhechting van de pees. In dit artikel zullen we de tendinopathie ten hoogte van de ‘aanhechting’ van de hamstringpees bespreken.

De hamstring spieren aan de achterkant van het bovenbeen lopen van de pelvis (oorsprong) tot het bovenste deel van het onderbeen bot (aanhechting). Deze spieren hechten aan op het bot via de pees. Deze spieren zorgen voor het buigen van de knie en het strekken van de heup en zijn voornamelijk actief tijdens rennen, springen en schoppen. Wanneer de spieren samentrekken, komt de pees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan.

Hamstring tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgend ontsteking en degeneratie aan de pees en waarbij de klachten gelokaliseerd zijn aan de achterkant van de knie.

Hamstring tendinopathie (origo)
Hamstring tendinopathie (origo)

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met deze blessure ontwikkelen gradueel pijnklachten aan de binnen- of buitenzijde van de achterkant van de knie. Deze pijn kan uitstralen naar de kuit, rug of het dijbeen. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon met een hamstring tendinopathie weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijfgevoel in de knie. Deze klachten nemen toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de hamstring vereisen. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: rennen, springen en trappen. De pijn geassocieerd met deze aandoening kan opwarmen met activiteit in de begin fase van het letsel. Lees hier meer over knieklachten.

Wanneer de aandoening hamstring tendinopathie langer aanwezig is, verandert vaak het beeld en ervaart de persoon voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Personen ervaren typische drukpijn ter hoogte van de pees. In sommige gevallen kan de persoon zwakte van het onderste lidmaat ervaren, dit voornamelijk wanneer hij probeert te versnellen tijdens het rennen.

Oorzaken voor het ontstaan van de aandoening?

Het ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten, die de pees zwaar belasten. Dit komt typisch voor bij overmatig schoppen, rennen of springen. Soms, kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen. Dit komt dan meestal doordat er plots een grotere kracht van de hamstringpees wordt gevraagd, dan dat deze aankan. Deze situatie doet zich meestal voor tijdens plotse versnellingen tijdens het rennen of bij een lange trap in de voetbalsport. Zie ook het artikel over hamstring scheur.

Hoe wordt een hamstring tendinopathie behandeld?

De meeste personen met een hamstring tendinopathie genezen goed met adequate fysiotherapie en kunnen binnen een aantal weken weer normaal functioneren. Indien deze aandoening echter al een langere periode aanwezig is, kan de revalidatie maanden in beslag nemen. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Tijdens de fysiotherapeutische sessie kunnen verschillende behandelstrategieën worden aangeboden. Deze kunnen zijn: stretchen, RICE, triggerpointtherapiedry neeldingtherapie, gewricht mobilisaties, sportmassage, oefentherapie, medical taping, easytaping etc. De fysiotherapeut werkt gecombineerd ‘hands-on’ en geeft advies en sturing in welke oefeningen het best zijn voor de patiënt.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Gewoonlijk is bij een hamstring tendinopathie de anamnese (het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen. Verdere onderzoek zoals een MRI scan, RX scan of Echografie kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een hamstring origo tendinopathie genezen goed met adequate fysiotherapie en kunnen binnen een aantal weken weer normaal functioneren. Indien deze aandoening echter al een langere periode aanwezig is, kan de revalidatie maanden in beslag nemen. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel bij knieklachten

Factoren die bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

  • Gewricht stijfheid (voornamelijk de heup)
  • Verkorte spieren (voornamelijk de hamstrings en quadriceps)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Slechte pelvis- of core-stabiliteit
  • Inadequate revalidatie na een eerdere hamstringletsel
Oefeningen hamstring tendinopathie origo

Welke oefeningen kan ik doen?

De fysiotherapeut zal de oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen worden meestal 1-3x per dag uitgevoerd en mogen geen toename in de klachten veroorzaken. Mogelijke oefeningen kunnen zijn:

  1. Het strechen van de hamsting
  2. Het strekken van de heup met een teraband

Hamstring stretchen voor hamstring origo tendinopathie

Sta recht op. Zet de voet van het aangedane been op een bankje of een stoel. Houd uw rug recht en buig langzaam de knie. U mag hierbij met de handen vlak boven de knie steunen, om zo gemakkelijker uw evenwicht te bewaren. Leun naar voren vanuit de heupen, totdat u mild-/middelmatige stretch voelt aan de achterkant van uw heup/knie. Houd deze stretch 15 sec. aan en herhaal dit 4x. De oefening mag geen toename van klachten veroorzaken.

Heup strekken met teraband

Maak de teraband vast om de voorste stoelpoot en om de enkel van het aangedane been. Sta recht op met de handen op de stoelleuning. Houd uw rug en knie gedurende de oefening gestrekt. Breng langzaam uw been naar achter, waarbij uw de hamstring aanstapt. Beweeg vervolgens langzaam terug naar de startpositie. Herhaal dit 10-20x, zonder pijnklachten.

Lees meer over knieklachten. Lees hier een artikel over een hamstring tendinopathie

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Wij kunnen je op afstand verder helpen om pijnvrij te worden.

Bekijk het boek

De Oplossing Voor (Chronische) Pijn!

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.5 / 5 uit 634 reviews

Anoniem

  5 / 5

30-11-21

Deskundigheid hartelijkheid oprechtheid en enthousiasme. Timo is gewoon een topper

Lees meer

Anoniem

  4.5 / 5

29-11-21

Veel geduld en ben goed geholpen

Lees meer

Anoniem

  5 / 5

28-11-21

Een hele goede behandeling waardoor ik bijna pijn vrij ben

Lees meer