Achillespees Tendinopathie

Achillespees Tendinopathie

Bij een achillespees tendinopathie ervaar je vaak pijn aan de achterkant van je enkel (hielregio) en/of heb je last van een stijf gevoel in de hielregio. Mensen met deze aandoening lopen vaak te lang door. Dit is niet slim! Maar hoe kan dit? Vaak hebben mensen niet voortdurend pijn, maar ervaren zij dit na een intensieve activiteit en daarna gaat de pijn vanzelf weg.

(Ook bekend als: Achilles tendinitis, Achilles tendinose, Achilles tendinopathie)

Dit moet jij weten over het Achillespees Tendinopathie!

Hoe wordt een Achillespees Tendinopathie behandeld?

Deze aandoening is over het algemeen goed te behandelen en mensen genezen goed van deze aandoening. Fysiotherapeutische behandeling van een personen met deze aandoening is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen. De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

  • Weke delen massage (soft-tissue)
  • Dry Needling Therapie
  • Triggerpointtherapie
  • Elektrotherapie (bijv. Ultrasound)
  • Hielverhoging
  • Nachtsplint
  • Medical taping of easytaping
  • Gewricht mobilisatie
  • Stretching
  • Ijs of warmte therapie
  • Progressieve oefeningen om flexibiliteit, kracht en balans te bevorderen
  • Advies
  • Training en activiteit aanpassingen
  • Hydrotherapie
  • Biomechanische correctie (zooltjes)
  • Schoeisel advies
  • Graduele opbouw van loopactiviteiten (loopschema)
  • Shockwave therapie

Welke andere behandelingen bestaan er?

Indien de fysiotherapeutische behandeling niet aanslaat, kan de fysiotherapeut in overleg, uw huisarts contacteren om zo de verdere richting van de behandeling te bepalen. Dit een ander soort behandeling inhouden, zoals: medicatie, corticosteroïden injectie of verwijzing naar een gespecialiseerde arts. Ook wordt de patiënt soms door verwezen naar een podotherapeut.


Wat is een achillespees tendinopathie?

Een achillespees tendinopathie is een overbelastingsletsel van de achillespees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees, wat pijn geeft aan de achterkant van de enkel.

De kuitspieren aan de achterkant van het onderbeen bestaan uit twee grote spieren. Beide spieren hechten via de achillespees aan op het hielbot.

Tijdens het samentrekken van de kuitspieren komt de achillespees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Achillespees tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgend ontsteking en degeneratie aan de pees. Dit komt meestal door graduele slijtage en scheurtjes geassocieerd met overbelasting. De aandoening kan echter ook ontstaan door een specifiek trauma.

Oorzaken van een achillespees tendinopathie?

Het ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de Achillespees veel belasten. Dit komt typisch voor bij overmatig lopen, rennen of springen. Soms, kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen. Dit komt dan meestal doordat er plots een grotere kracht van de achillespees wordt gevraagd, dan dat deze aankan. Deze situatie doet zich meestal voor tijdens plotse versnellingen en het krachtig afzetten voor een sprong.
Deze aandoening kan ook ontstaan navolgend aan een kuit- of achillespeesscheur, herhaalde enkelverzwikking, slechte voetbiomechanica of verkeerd schoeisel. Bij atleten wordt deze aandoening vaak gezien in de rensport, zoals: marathon, triatlon, voetbal en atletiek.

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een achillespees tendinopathie voelen typische pijnklachten aan de achterkant van de enkel, in de hielregio. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijfgevoel in de achilles regio. Dit stijve gevoel neemt toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de kuitspieren vereisen. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: lopen, rennen (op oneffen oppervlakte, heuvel op), springen, tenen- en hielenstand of kuitspierstretching.

De pijn geassocieerd met deze aandoening kan opwarmen met activiteit in de begin fase van het letsel. Wanneer de aandoening langer aanwezig blijft, verandert vaak het beeld en ervaart de persoon voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Bij ernstige gevallen, kan de persoon gaan hinken of geen gewicht meer zetten op het aangedane been om de pijn te vermijden.

Personen met achillespees tendinopathie kunnen ook last hebben van zwelling, drukgevoeligheid, spierzwakte en voelbare verdikking van de achillespees ten opzichte van de gezonde zijde.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese (het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen. Verdere onderzoek zoals een MRI scan, RX scan of Ultrasound kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wanneer men te lang doorloopt zonder deze aandoening goed te laten herstellen, heeft kans op degeneratie en uiteindelijk tot een gedeeltelijke scheuring of complete afscheuring (zie afbeelding fasen).

achillespees-tendinopathie

De prognose van een achillespees tendinopathie?

De meeste personen met deze blessure genezen goed met adequate fysiotherapie. Indien deze aandoening al een langere periode aanwezig is kan de revalidatie soms tot wel 6 maanden duren. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

  • Gewricht stijfheid (voornamelijk de enkel)
  • Verkorte spieren (Voornamelijk de kuitspieren)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte
  • Slechte biomechanica
  • Verkeerde voetstatiek (platvoet etc.)
  • Slecht schoeisel
  • Slechte proprioceptie of core-stabiliteit
  • Te weinig rustmomenten tussen training sessies
  • Inadequate revalidatie na een eerdere enkel blessures
  • Overgewicht

Welke oefeningen kan ik doen?

De fysiotherapeut zal de oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen worden meestal 2-3x per dag uitgevoerd en mogen geen toename in de klachten veroorzaken. Mogelijke oefeningen kunnen zijn:

Kuitspier stretching met handdoek

Zit met het been gestrekt. Hang het midden van de handdoek om de voorvoet en houd beide uiteinden vast. Gebruik Uw voet, enkel en de handdoek om de tenen naar u toe te trekken. Zorg dat u een middelmatige stretch ter hoogte van de kuitspier en of achillespees voelt. Houd deze stretch 5 sec aan en herhaal dit 10x, zonder toename van pijn.

Kuitspier stretching met teraband/elastiek

Zit met het been gestrekt. Hang het midden van de terband om de voorvoet en houd beide uiteinden vast. Gebruik de teraband om de tenen naar u toe te trekken. Beweeg met de voet en enkel tegen deze weerstand omlaag/van u af (gas geven). Beweeg tot het einde en laat vervolgens het elastiek van de teraband uw enkel langzaam weer omhoog trekken naar de startpositie. Herhaal dit 10-20x zonder toename van pijn.

Lees meer over enkelklachten.

Bekijk hier de richtlijnen bij een achillespees tendinopathie

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

9.1/10 uit 153 reviews

Marga

  10/10

Hij legt alles goed duidelijk uit. Hij heeft een rustige uitstraling en komt niet gejaagd over, waardoor dat je je op je gemak voelt bij hem. Verder geeft hij je de...

Lees meer

Marcel

  10/10

Behandeld met het doel zsm zonder klachten met goed resultaat

Lees meer

Gwendo

  10/10

Hij neemt de tijd er voor. Hij is zeer geintresseerd over mij en de klacht. Voel me op me gemak zeer snel. En de sessies helpen hij weet het ook goed te doen.

Lees meer
Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Bekijk onze andere methoden voor een persoonlijke behandeling.

12 weken programma

Mijn blauwdruk naar een pijnvrij leven in 12 weken.