Ischiadica bursitis

(Ischiadica bursitis, ook bekend als: Slijmbeursontsteking in de bil, Ischial bursitis, Ischiogluteal bursitis)

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapeutische behandeling van personen met deze aandoening is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen. De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

  • Weke delen massage (soft-tissue)
  • Dry Needling therapie
  • Triggerpoint therapie
  • Elektrotherapie (bijv. Ultrasound)
  • Medical taping of easytaping
  • Stretching
  • Gewricht mobilisatie
  • ijs of warmte therapie
  • Progressieve oefeningen om flexibiliteit, core stability en kracht te bevorderen
  • Correctie van abnormale biomechanica
  • Advies
  • Training en activiteit aanpassingen

Welke andere behandeling bestaat er?

Indien de fysiotherapeutische behandeling niet aanslaat kan de fysiotherapeut in overleg, uw huisarts contacteren om zo de verdere richting van de behandeling te bepalen. Dit kan verder onderzoek inhouden, zoals: Ultrasound, Röntgenfoto’s, CT scans of een MRI. Of een ander soort behandeling, zoals: medicatie, corticosteroïden injectie, drainage van de slijmbeurs of verwijzing naar een gespecialiseerde arts.

Wat is ischiadica bursitis?

Een ischiadica bursitis is een aandoening, waarbij er schade en inflammatie van de slijmbeurs optreedt ter hoogte van de bil. De slijmbeurs is een klein zakje gevuld met vloeistof. Dit zakje is gelokaliseerd aan de basis van de pelvis ter hoogte van een botachtig uitsteeksel (tuberositas ischii) en kan pijn veroorzaken in de bilregio.

Een slijmbeurs is ontworpen om de frictie tussen de bewegende weefsel lagen te verminderen. Vaak is een slijmbeurs gelokaliseerd op een plek waar het weefsel schuurt tegen een botachtige uitsteeksel.

De hamstring is de spiergroep aan de achterkant van het bovenbeen. Deze hamstring spieren lopen van de pelvis (origo) tot het bovenste deel van het onderbeen. De hamstring spieren hechten aan op de pelvis via de hamstringpees. De ischiadica slijmbeurs ligt tussen de hamstringpees en de pelvis (tuberositas ischii).

De hamstring spieren zorgen voor het buigen van de knie en het strekken van de heup. Deze spiergroep is voornamelijk actief tijdens rennen, springen en schoppen. Wanneer de hamstrings samentrekken komt de hamstringpees onder spanning te staan. Deze spanning op de pees zorgt voor frictie op de ischiadica slijmbeurs. Ook kan er tijdens het zitten druk op de ischiadica bursitis worden gezet. Wanneer deze belasting overmatig is, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er irritatie en inflammatie van de slijmbeurs (bursa) optreden. Dit resulteert in de aandoening: ischiadica slijmbeursontsteking (bursitis).

Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van een ischiadica bursitis?

Een slijmbeursontsteking ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de ischiadica slijmbeurs belasten. Deze pijn wordt meestal gevoeld tijdens langdurig zitten (voornamelijk op een hard oppervlak) of door repetitief rennen, springen of schoppen. Deze activiteiten beïnvloeden de ischiadica slijmbeurs via de hamstringpees. In sommige gevallen kan dit letsel acuut optreden, na bijvoorbeeld een trap of val op de ischiadica slijmbeurs.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van deze aandoening. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

  • Gewricht stijfheid (voornamelijk de heup)
  • Verkorte spieren (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Te veel of verkeerde training of activiteit
  • Spierzwakte (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Inadequate warming-up
  • Slechte biomechanica (looppatroon)
  • Inadequate revalidatie na een eerdere bilblessure
  • Slechte core stabiliteit
  • Beenlengte verschil

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een ischiadica bursitis ervaren meestal pijn in het onderste deel van de bil. Bij minder ernstige gevallen, ervaren personen alleen stijfheid en lichte pijn in de bil die toeneemt tijdens de rust na een activiteit. Activiteiten die pijn veroorzaken zijn: overmatig zitten, rennen, lopen, springen, schoppen of trap op lopen. De pijn geassocieerd met ischiadica bursitis warmt in de beginfase van de blessure op met activiteit.

Wanneer de blessure langer aanwezig is, kan het klachtenpatroon veranderen. De pijn wordt scherper of er treden bijkomende klachten op tijdens sport of activiteiten. Ook nemen de pijnklachten toe wanneer men drukt op de ischiadica slijmbeurs en de hamstringpees. In sommige gevallen ervaart men zwakte van het onderste lidmaat. Deze zwakte wordt voornamelijk duidelijk wanneer men probeert te versnellen tijdens het rennen. Lees meer over heupklachten.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese(het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose ‘slijmbeursontsteking’ te komen. Verder onderzoek, zoals een MRI scan, CT scan, RX scan of Ultrasound zijn vaak nodig om de diagnose te bevestigen en de ernst van de aandoening vast te stellen.

Wat is de prognose?

De meeste personen met deze aandoening genezen goed met adequate fysiotherapie en zijn binnen een aantal weken terug op hun oorspronkelijke (activiteiten)niveau. Indien deze aandoening langdurig aanwezig is voordat men met een behandeling start, kan de revalidatie significant langer duren(meerdere maanden). Vroege fysiotherapeutische behandeling is noodzakelijk voor snel herstel bij alle personen met een slijmbeursontsteking.

Welke oefeningen kan ik doen?

De fysiotherapeut zal de oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen worden meestal 2-3x per dag uitgevoerd en mogen geen toename in de klachten veroorzaken. Mogelijke oefeningen kunnen zijn:

Heupbuiging

Lig plat op de rug met de benen gestrekt. Beweeg met behulp van de handen de knie langzaam naar de borst, totdat u een mild-/middelmatige stretch voelt. Houd dit 15 sec aan en herhaal dit 4x zonder een toename van pijn.

Hamstring stretch

Sta recht op. Zet de voet van het aangedane been op een bankje of een stoel. Houd uw rug en knieën gestrekt. Leun langzaam naar voren vanuit de heupen totdat u stretch voel aan de achterkant van uw knie en of bil. Houd deze stretch 15 sec aan en herhaal dit 4x zonder een toename van pijn.

Zoek praktijk

Maak hier direct een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt.

Woon je te ver weg?

Bekijk onze andere methoden voor een persoonlijke behandeling.

Bekijk het boek

De Oplossing Voor (Chronische) Pijn!

Onze reviews

Via de Feedback Company

Bij welke fysiotherapeut je ook terecht komt, wij bieden jou de hoogste service en kwaliteit. Wij garanderen je altijd een fysiotherapie in de buurt die voldoet aan onze kwaliteitsnorm.

4.6 / 5 uit 531 reviews

Anoniem

  5 / 5

14-07-21

Fijn dat er de mogelijkheid is om te oefenen in de fitnessruimte, geeft heel veel extra oefeningsmogelijkheden. Ook fijne persoonlijke begeleiding

Lees meer

Jordy

  4.5 / 5

14-07-21

Luisterd goed naar je klacht, en gaat voor een klachteloos eindresultaat. Helaas zit ik nog met dezelfde klacht, en heeft de huisarts mij naar een andere fisio gestuurd??

Lees meer

Nanny Seegers

  4.5 / 5

14-07-21

Hij is heel kundig, neemt me serieus, luistert goed. Hij heeft uiteindelijk mijn klachten niet kunnen verhelpen, en accepteerde dat ik een andere discipline ging zoeken.

Lees meer